کد مطلب:211385 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

مذهب جعفری در نظر تشریع مدنی
فقه اسلامی یك گنجی گرانبها از شریعت است كه در شرق میلیونها نفر را جلب نموده و به سایر قوانین جهانی برتری و تفوق و تقدم ذاتی دارد زیرا دقت نظر و صحت استدلال و موازنه و معادله آن در حكم از مزایای این فقه است.

هر مرد مبتدی یا منتهی منطق مستدل فقه جعفری را می تواند بفهمد و تسلیم حق و عدالت آن گردد. یكی از بزرگان می گوید فقه جعفری عصاره قوانین ملل مختلفه جهان است كه بدین صورت درآمده و حس تفكر و تدقیق و تحقیق را قوت می بخشد و سیزده قرن است بر همه قوانین جهان برتری و جامعیت و استحكام خود را به ثبوت رسانیده است.

علماء غرب با مراجعه به قوانین ملل غربی مخصوصا قوانین رومانی كه از اسلام اقتباس شده اعتراف دارند كه فقه جعفری برای اداره اجتماعی به سر منحصر به فرد و بی نظیر است.

حتی اختیار این فقه برای تدریس در جامع الازهر و جامع فؤاد در مصر كه قلب



[ صفحه 217]



عالم تسنن است این حقیقت را روشن ساخت زیرا در معارضه فقه جعفری با فقه مذاهب اربعه سنت معلوم می گردد تا چه حد متقن و محكم و آهنین اساس است.

كنگره های عالم اسلامی و مفتیان بزرگ فقاهت و قوانین ناگزیر اعتراف كردند كه فقه جعفری بر قوانین فقهی آنها همان برتری استاد بر شاگرد را دارد زیرا مذاهب اربعه شاگردان مذهب جعفری بوده اند - و اخیرا در رومانی - و بروكسل - و سان فرانسیسكو نیز از این فقه برای تكمیل قوانین خود استفاده كردند.

فقه اسلامی عموما از قرآن و سنت سرچشمه گرفته است و قانون مدنی كه با هیچ رقاء و ارتقاء و مدنیت مخالفت ندارد و با هیچ غریزه طبیعی و بحث و تحقیق و اعتلا و كمال تضادی نمی كند.

از مزایای فقه جعفری این است كه احكام آن دارای یك دقت و التفاتی است كه در سایر فقه اسلامی از حنفی و شافعی - و حنبلی - و زیدی مالكی - وهابی و غیره دیده نمی شود.

نزدیكترین فقه تسنن فقه شافعی به مذهب جعفری است و فقه زیدی با فقه حنفی و فقه شافعی با فقه حنفی از جهاتی به هم نزدیك می باشند ولی هیچ یك در استحكام و اتقان به پایه فقه جعفری كه فقه آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است نمی رسد.

این قوانین فقهی همه از یك سرچشمه برداشته شده با این تفاوت كه آنچه امامیه می گویند قوانینی است كه دستخوش تمایلات سیاسی قرار نگرفته و از شخص پیغمبر دست به دست داده شد و لذا مذهب جعفری همان فقه محمدی صلی الله علیه و آله و سلم صاحب شریعت اسلامی است كه با علم و تقوی سیر داده شد و تدریس و تعلیم یافته است در حالی كه فقه زیدی یا فقه حنفی و غیره در تحولات سیاسی مورد سوء نظر واقع شده و مخدوش گردیده آن نیروی اتقان و استحكام در آن دیده نمی شود.

فقه اسلام در مذهب جعفری آشكارا و نمایان است - و برای تحكیم مبانی اجتماعی بهترین قانون مدنی جهان شناخته شده كه و لذا امام صادق علیه السلام را معلم اول نام نهاده اند.



ایدری بناة المجد اذ یرفعونه

بانك كنت البانی المتقدما



تؤدی علی و العصور رسالة

اعز علی هذی الحیاة و اكرما



فهل كان منك «النیران» تعلما

هدایة هذا الخلق ام كنت منهما



صالح الجعفری



[ صفحه 218]